fredag 23 oktober 2009

HALKAN! :D

Fy tusan vad kul det var! :D

Imorse mådde jag riktigt dåligt endast för att jag var nervös... Men egentligen hade jag inget att vara nervös för, det är ju MENINGEN att man ska misslyckas på halkan och få prova på hur det jävla farligt det kan bli ute.
Och med handen på hjärtat så just nu vill jag fan inte köra när det är slöslask ute eller liknande väderlag för fyfan.

I alla fall, tryckte i mig en yoggi och sen gick jag till Niklas (min körlärare som råkar bo nära mig). Sen fick jag köra in till Hässleholm med honom och när vi kom dit var det dags för att blir 1 800 kronor fattigare...
Sen packade vi in oss i två fulla bilar och jag fick börja köra, haha, jag tänkte köra mot stopplikt ;D

När vi kom fram fick vi instruktioner sen åkte vi med varsin körlärare ute på halkbanan för att få se den en gång, sen gjorde Christel (den som jag hade som "instruktör") den första övningen vi skulle göra. Och det var inte kul, jag fick fan tårar i ögonen när bilen började sladda haha :)

Därefter följde ett alkoholtest så vi inte körde med sprit i kroppen ;)

Sen var det dags för oss att köra igång! Och det var kul som fan, hela tiden hörade man Christel som säger olika saker i "com-radion" i biloen vad man skulle tänka på och om dte var ngt man fick lösa själv osv...
Det var inte alls samma sak att slira själv som med ngn annan, antagligen för att man själv hade "kontroll". För det hade vi ju inte direkt, haha, vi sladdade som fan :D

Men i alla fall, sen följde fyra olika övningar och det var bara att slänga sig på bromsen ocg frikoppla. Fytusan, man märker verkligen hur farligt det kan bli ;S
ABS-bromsarna tog en aning bättre än vad det gjorde när man inte hade dem på, kul att testa på halt underlag, så skriv upp att jag ska ha en bil med ABS!

Vi var ute på banan i ungefär 1½ timme, men känndes inte allt som det! I och med att man tyckte det var så kul ;)
Många tyckte det var stor skillnad att sitta själv i bilen för första gången men i och me att jag brukar köra in vår bil i garaget här hemma så tyckte jag inte detvar så märkvärdigt men visst är det speciellt och lite exra kul :D

När vi var färdiga på halkbanan fick vi mer info om hur farligt allt kan bli och sen fick vi testa på att ha olika mängder promille i kroppen, testa att krypa ur en bil som låg upp och ner, och få krocka.
Och jag skulle väga i ungefär 2,3 ton om jag hade krockat i 50 km/h, läskig tanke.

När allt detta hade skett var det dags för hemfärd igen och jag slapp köra fetersom jag gjorde det påvägen dit. Så vet ni vad jag gjorde? SOV! :D (Kolla, jag stavade rätt, inte sovde...)
Och sen väckte dem mig när vi var i Vinslöv och så fick jag hoppa av.

RIKTIGT KUL MED HALKA MEN FYTUSAN VAD JAG VAR NERVÖS INFÖR DEN ;D

WIHO! Det närmar sig...

Inga kommentarer: